Vrouwen en kinderen eerst!

30 juli 2014

Het is misschien maar goed,dat jullie niet alles weten wat er allemaal gebeurd op deze vakantie. Schreef ik eergisteren nog een verhaal over zon,  nou dat was zeker de volgende dag niet het geval. De zon was weer helemaal verdwenen en het regende zelfs af en toe.

Overdag was het verder best prima, we hebben heerlijk gezeild. Dit keer moest er wel meer gewerkt worden want de wind was veel sterker. Maar met onze prima boot was dat geen enkel probleem, de zeilen een maatje kleiner en we konden zo een heel stuk varen op weg naar een zeer mooie baai waar we de nacht gingen doorbrengen. Voor zowel de schipper als de bemanning weer een nieuwe manier van aanmeren, aan een mooringboei.
Tijdens het palaver hadden René en ik goed opgelet wat de bedoeling was en dus lukte alles prima. We lagen prima vast.

Tot zo ver denken jullie waarschijnlijk nou zo spannend is deze dag niet geweest. Dat klopt tot dat we 's avonds te horen kregen dat er zeer slecht weer op komst was. Rond 04.00 uur s'nachts zou het gaan stormen met zeer veel regenval.

In overleg met de andere boten werd er besloten dat alle kinderen en mama's van boord gingen om de nacht op de wal door te brengen. In ons geval ging René met Jente van boord en Saskia met Lisa en Evi. Uiteindelijk hebben ze een kamer gekregen bij mensen thuis om de nacht door te brengen en met wat kunst en vlieg werk is het hun gelukt om toch te slapen.

Helen en ik bleven op de boot de wacht houden. Vanaf 23.00 uur hebben buiten zitten wachten op de storm die komen zou. Toch wel een beetje spannend, je weet niet zo goed wat er te wachten staat. Langzaam aan werd de wind inderdaad steeds harder, maar de regen bleef uit. De hele nacht was het een schitterende sterren hemel. Het bleek gelukkig allemaal toch wel mee te vallen, wel storm maar niet zo erg dat het echt spannend werd. Wel een nachtje zonder slaap, maar ja beter zo dan dat er wel iets heftigs zou gebeuren.

Tegen de ochtend ging de wind wat liggen en leek het allemaal wel klaar te zijn. Helaas dat bleek niet het geval, nu kwam de regen pas. Nou dat was echt regen, ongelofelijk hoe hard het hier kan regenen. Dus helaas konden we alle meiden nog niet gaan halen aan de kade.
Dat duurde nog even, gelukkig konden die ergens een ontbijtje scoren en ook Helen en ik konden wat eten.

Uiteindeljk rond 11.15 uur werd het droog en stopte de onweer zodat alle boten de gezinnen weer konden halen met de bijbootjes. Ook wij waren gelukkig weer compleet. Al met al een heel avontuur weer.

Rond 12.00 uur werd er door de flottieljeleiding besloten om naar de volgende bestemming te gaan. Een werkelijk schitterende tocht. Zelfs het weer was ons goed gezind en helemaal droog met af en toe een zonnetje zijn we tussen allerlei eilandjes door naar de volgende haven gezeild. Echt een prachtige tocht. Omdat ondergetekende niet geslapen had, besloten we niet te laat naar de haven te gaan. Nou dat was achteraf weer een heel goed plan. We waren nog niet aangemeerd in de haven of de lucht werd wel heel bijzonder. Donker en zeer speciale wolken lagen voor ons. Voor dat we het wisten brak de hel weer los. Een enorme storm met regen, maar nu zaten we lekker droog in ons eigen bootje met z'n allen. Het duurde denk ik zo'n 20 minuten voor dat dit ook weer voorbij was.

De zon brak door en het werd heerlijk weer. Nu zijn we net terug van het eten. Ook dit was erg leuk, we kozen voor het restaurant waar we eerst met een bootje naar toe moesten.  Het eten was heerlijk en nu ik dit zit te typen onder een mooie sterrenhemel wordt het tijd om naar bed te gaan. Lekker slapen na een nachtje zonder slaap.

De foto's komen morgen, en voor het thuis front, geen zorgen, we nemen geen enkel risico. Het gaat prima met ons, hopelijk worden we de 2 laatste dagen getrakteerd op de zon. Dat hebben we best wel een beetje verdiend.

1. Julie en Peter:
    31 juli 2014
    Veel spannende gebeurtenissen om de hele winter bij haardvuur te vertellen....met steeds een veilige afloop heerlijk om aan terug te denken.
    Nog veel veilige avonturen....
  2. Monique:
    1 augustus 2014
    Laat de zon maar komen! succes de laatste dagen.....maar dat komt wel goed allemaal zo te lezen!
  3. Riet Peinemann:
    14 augustus 2014