Dag 10 reis van Swaziland naar Hluhluwe

9 augustus 2013 - Hluluwe, Zuid-Afrika

Vrijdag 9 augustus 2013

Vandaag, tijdens een regenachtige reisdag, Swaziland doorkruist richting onze safarilodges in een klein wildpark, genaamd Ubizane, in Hluhluwe.
Hoewel we in de veronderstelling waren geraakt dat de "traditionele" beehives (ronde rieten hutjes) met name nog in ere worden hersteld en/of gehouden voor commerciële/toeristische doeleinden werd onderweg het tegendeel bewezen.
De indruk die we tot op heden hebben gekregen van het "gewone" leven hier, werd wel weer bevestigd.
Langs de doorgaande (de enige geasfalteerde weg) zie je werkelijk altijd en overal mensen/kinderen lopen en wachten. Kilometers lopen voor een boodschapje of wachten op een lift of whatever...???
Busjes en laadbakken worden volgepropt met mensen/kinderen die op weg zijn van en naar het dorp, school of werk.
Langs de weg proberen sommigen nog wat handel kwijt te raken. Dat bestaat voornamelijk uit netten met fruit of een of andere vorm van handwerk.
De één stalt zijn handel uit op de grond. De ander doet dat in/op iets wat op een kraampje of kiosk moet lijken.
Voor zover we de huizen, hutjes, keetjes, afdakjes, of hoe je het dan ook noemen kunt, in de steden, dorpjes of kleinere woongemeenschappen hebben kunnen zien is het armoe troef. In Swaziland is misschien nog iets primitiever dan Z-Afrika. Al was het stadje Pigs Peak daar ook wel voorzien van bijvoorbeeld een supermarkt en drogist, de grensovergang aan de kant van Swaziland sloeg alles, waardoor "Lopen op het water" voor ons weer een andere inhoud heeft gekregen.

Aangekomen bij ons resort in Hluhluwe, na een lange reisdag met een korte stop bij een camping met Beehives, werden we hartelijk ontvangen mét warme chocomelk! Het is per slot van rekening winter hier.
Ook werden we weer aangenaam verrast door de Safarilodges die ons waren toebedeeld en dusdanig gesitueerd dat we vanuit ons zeer luxe bed uitzicht hadden op de tuin; het natuurreservaat met Impala's, zebra's, gnoes etc.
De rit door het reservaat naar de lodges toe was echter zeer glibberig geweest. Go had de bus nog net van een muurtje weten af te "sturen".  Gevolg was dat we met een jeep als taxi van en naar het dinerbuffet, waar onder andere impalataart werd geserveerd, werden gebracht.
Bij terugkomst van het diner werden we door (nog levende) impala's in de speeltuin achter de lodge opgewacht.
Daarna hebben we prins(es)heerlijk gebadderd en geslapen, na deze vermoeiende reisdag.

1. Monique:
    12 augustus 2013
    Hallo,
    mooi om te lezen wat jullie meemaken en te beseffen hoe goed wij het hebben hier!!
    en die foto's.....geweldig!
    veel plezier dames! groetjes uit Sittard,
    Monique xx
  2. Anja & Peter:
    12 augustus 2013
    Hoi dames,
    Indrukwekkende verhalen, mooie foto's.
    Geniet.

Ps. Die pet staat je leuk Els.....
  3. Margo:
    13 augustus 2013
    Weer ee n spanende dag voor jullie zo zie je nog eens wat een mooi reisverslag en leuke foto,s de helft van de vakantie zit er al weer op nu de rest nog dat jullie nog veel mogen zien en het goed naar jullie zin hebben veel liefs hvj xxx xxx oma