Dag 5 en 6: Gamedrives Kapama

6 augustus 2013 - Kapama, Zuid-Afrika

Maandag 5 en dinsdagochtend 6 augustus 2013

WE'VE GOT THEM !!! Behalve ongeveer 50 verschillende dieren is THE BIG FIVE door ons gespot en niet zomaar!!

Tijdens de eerste game drive zondagavond konden we al genieten van onder andere de mangoest, diverse bijzondere vogelsoorten, zebra's, impala's, gnoes, giraffen, antilopen, knobbelzwijnen (voor sommigen beter bekend als Pumba uit de Lion King en zoals gezegd als klapper van de avond de hoofdrolspeler zelf alias Alex uit Madagaskar.  Nr 1 van de big 5.

De volgende ochtend om 5.30 uur ging de telefoon. Of we wakker wilden worden voor de volgende game drive. Maar natuurlijk! Zelfs Nini kwam op tijd haar bed uit, al betekent opstaan nog niet wakker zijn.
Lekker warm aangekleed en na een kleine snack met koffie de jeep in.
Buiten de dieren die zich kennelijk altijd wel laten zien o.a. de zebra's, giraffen, impala's, antilopen en wederom het knobbelzwijn oftewel the Warthog oftewel de "hotdog" volgens Puck, stuitten we tijdens de tweede gamedrive op maandagochtend al snel op een kudde van wel 80 tot 100  buffels in en rond een kleine poel. Nr 2van de big 5. Een enkeling stond ons op nog geen 5 meter van de jeep aan te staren. Indrukwekkend! Ook zagen we nog net de ogen en snoet van een nijlpaard, wat heerlijk aan het zwemmen was, net boven het water uitkomen, maar meer kregen we toen nog niet te zien.

Bij terugkomst in Kapama was de tafel al gedekt voor het ontbijt, al zei het lijf dat het inmiddels tijd voor lunch was.  Jente en Puck zijn daarna gaan zwemmen in het zwembad met panoramisch uitzicht en aangezien de belasting dit jaar op tijd heeft uitgekeerd hadden wij als extraatje een massage op ons programma gezet. Mmmm...

De derde gamedrive, maandagmiddag, net toen we ons afvroegen hoe een populatie van ca. 40 a 45 olifanten zich weet te verstoppen in een vrij kaal winters "bos", werden we werkelijk ingesloten door een kudde van ongeveer 25 olifanten in alle maten. Het werd even spannend toen we werden ingesloten en even doodstil moesten blijven zitten om de olifanten achter ons rustig te laten passeren. Puck en Jente werden bijna van de jeep geveegd door een stel hele grote oren. Nr 3 van de big 5.
Even later was het heel lief om te zien hoe een nijlpaard, met haar jong boven haar rug in het water zwom, terwijl papa Hippo aan de kant van het water lag te snurken.
Nog onder de indruk van de ervaringen die we opgedaan hadden kwamen we in een positie terecht, waarin onze en een andere jeep zich zodanig konden manoeuvreren dat twee uit het bos naderende neushoorns ons aan de voorzijde van de jeep "moesten" passeren. Nr 4 van de big 5.
Vervolgens reden we een tweede kudde olifanten tegemoet waarvan twee pubermannen aan het stoeien waren. Toen de ene wat lager dan de ander kwam te staan, knielde de laatste om op zijn knieen het "gevecht" voort te kunnen zetten. Als ze ons op deze manier hebben willen imponeren dan is dat zeker gelukt.
Als toetje werden we door de zogenaamde tracker, de sporenzoeker voorop de jeep en de ranger, onze chauffeur, over een haast onbegaanbaar pad, tot bij een plek gebracht waar zich een groep jonge leeuwinnen en een leeuw bevonden. De dames waren lekker aan het uitbuiken en de Leeuw was, zoals het een echte man betaamd, aan het waken over zijn harem.

De 4e en laatste gamedrive op dinsdagochtend vervulde al onze wensen in onze zoektocht naar The big 5.
Om te beginnen kregen we de eer de leeuw zoon van Alex te ontmoeten. Ook hem mochten we naderen tot op een afstand van nog geen 5 meter. Hij lag namelijk heerlijk uit te buiken. In de struiken naast hem lag mevrouw leeuwin lekker te peuzelen van de rest van wat er nog over was van een waterbok, een soort hert.  De ranger wist te melden dat dit fijne echtpaar de avond daarvoor deze prooi van het jachtluipaard hadden gepikt en dat ze die hadden verjaagd.
Dit baarde ons en met name Jente ernstig zorgen, want het jachtluipaard was het enige nog ontbrekende dier van "onze" big 5.
Plotseling leek de redding nabij toen de apen alarm sloegen. Dit was het sein voor onze tracker en ranger om op het spoor van het jachtluipaard te kunnen komen. Na een eerste tevergeefse poging, waarbij we een eigenlijk onbegaanbaar terrein toch wisten te doorkruisen, kwamen we een stukje verder dan toch bij het doel. Goed beschut lag het jachtluipaard een koedoe, volgens de ondertiteling een soort antiloop, te versmaden. Een redelijk bloedig maar geruststellend schouwspel, aangezien hij op dat moment in het geheel geen interesse voor ons had. Daardoor konden we ook het jachtluipaard tot op een paar meter naderen.
Ten slotte werden we getrakteerd op een grote groep giraffen bij een waterpool én wat zelfs voor onze ranger een bijzondere ervaring was: Een groepje van 4 grote, 1 kleine én een baby neushoorn van ongeveer 4 á 5 maanden, die op een afstand van ongeveer 15 meter voor onze jeep het pad overstaken. De twee grootste "zetten het pad af" om zodoende de anderen veilig over te laten steken. De oude traditie " verkeersbrigadiers" leeft hier dus nog voort en wij... Stonden stil en keken erna. Diep, diep onder de de indruk en dankbaar dat we dit alles hebben mogen beleven.

De kleine selectie van foto's zal een impressie geven, maar het kan onze ervaring niet beschrijven. Ongelooflijk het was fantastisch!

1. Wim Brenda en Jaimy:
    10 augustus 2013
    hey schattekes, wat super dat jullie alle dieren die op het verlanglijstje stonden hebben gezien erg indrukwekkend.
    zou echt willen dat ik erbij was en dan die foto met die olifantenkontjes heerlijk om naar te kijken.
    bij mij ging maandag ook om half 6 de wekker en liep een half uurtje later na de achterkant van mijn wild te kijken (Teun en Bailey) ook een genot dat ze het samen zo goed stellen.
    Ik ga gauw verder lezen jullie horen me nog wel.
    dike xxxx jezus, wim, jaimy, Teun en Bailey