Dag 9 Tweede dag Phophonyane Falls Swaziland

8 augustus 2013 - Phophonyane, Swaziland

Donderdag 8 augustus 2013

Na het ontbijt om 10:30u de voettocht naar school begonnen. Daar aangekomen werden we al van achter het hek verwelkomd door een heleboel Swazikindjes. Ondanks dat het lunchpauze was, vonden de meesten het toch net wat interessanter om eerst ons te aanschouwen, te begroeten en/of aan te raken.
Een vreemde gewaarwording voor ons. Van de éne kant leken we op een soort van koningin, van de andere kant leken wij nu de aapjes te zijn. We voelden ons, hoe zeg je dat goed, een soort van beschaamd.

De lunch bestond uit maismeelpap met eigen verbouwde spinazie. De distributie ervan was voor ons een aandoenlijk schouwspel. Op verzoek van onze kok Nini mochten wij natuurlijk ook proeven.
De principale haalde de lerares sociale vaardigheden erbij, die ook verantwoordelijk is voor de gezondheid en het welzijn van de kinderen. Zij nam namens de school de " kadootjes" van Jente en Puck in ontvangst, waar ze heel blij mee was.
Ook de lerares Engels sprak ons aan en vroeg met name naar Engels studiemateriaal, waar een chronisch tekort aan is, terwijl Engels leren de belangrijkste basis is voor een verdere toekomst van de Swazikinderen.
Het verzoek aan de meelezende leerkrachten is dan ook een oude methode Engels voor de basisschool veilig te stellen en dan met name Engelse leesboeken en/ of verhaaltjes.
René heeft haar email-adres aan de reverent gegeven, om zodoende contact te onderhouden.

De vraag was of we mee wilden doen met de hoofdsport op school, genaamd "netball", een soort van korfbal. Terwijl Jente en Puck juist op dat moment zowat ingesloten werden door kinderen die met hen op de foto wilden en hen wilden begroeten en aanraken, liet Go zich van haar beste kant zien...
Na vier pogingen lukte het haar om te scoren. Nou dat heeft ze gevierd met een Hi-five samen met de kinderen, die de grootste lol hadden.

De weg terug omhoog naar onze lodge was voor ons redelijk pittig, simpelweg omdat het geen weer voor een blanke was. Het was nl. erg warm. Dat had verder niets met onze conditie en/of ons gewicht te maken punt nl.

'S-middags naar Pigs peak om boodschappen te doen en te tanken en daarna naar Peaks craft om hand-maded souveniertjes te kopen.

'S- avonds waren we uitgenodigd om met de general-manager van Phophonyane Falls naar het "optrekje" van de eigenaar te gaan. Aanleiding was de naam van Puck. Dat betekent volgens de uitleg "busch-baby", een soort combinatie van een wasbeer, aap en eekhoorn.
Jente en Puck mochten daar banaan snijden en de stukjes neerleggen, waarna we, in elk geval één zo'n busch-baby, die het lef had van de banaan te komen smikkelen, hebben gespot.
Ook weer een bijzondere dag met memorabele ervaringen.

1. Wim Brenda en Jaimy:
    10 augustus 2013
    dat zal voor de kids ook een erg indrukwekkende ervaring zijn om daar naar een schooltje te gaan en te zien hoe het daar toch zeer zeker primitiever aan toe zal gaan.
    terwijl het enthousiasme van die Swazikindjes enorm is.
    En hoe blij ze zijn met de kleinste spullen al hoewel die 2 meiden ook altijd erg blij zijn met alles wat ze krijgen.

xxx
  2. Jeanine:
    10 augustus 2013
    Leuk, leuk leuk om te lezen.... moet terugdenken aan mijn eigen afrikaanse ervaringen.... MOOI!
  3. Jolanda:
    11 augustus 2013
    wat gaaf om dit allemaal mee te mogen maken. ik lees jullie verhaal met veel plezier zeker om te horen wat jullie beleven in een andere cultuur veel plezier nog en schrijf nog maar meer verhalen. hier gaat alles goed we hebben een zeer leuke vakantie gehad morgen naar het ziekenhuis en hopen dat jo loopgips krijgt xxx van ons
  4. MANSI:
    12 augustus 2013
    Ontzettende leuke verhalen allemaal!!
    Geweldig wat jullie al gezien en beleefd hebben.
    Leuk ook de foto's die jullie er steeds bijzetten.
    Kijk uit naar het volgende verslag. Geniet daar!
    kus.