Het zeilavontuur is begonnen!

27 juli 2014 - Biograd na Moru, Kroatië

Ons nieuwe avontuur is begonnen. Gisteren zijn we vanuit de camping bij de Plitvice meren naar de haven van Sukosan gereden. Dit keer niet zo'n lange reis, binnen 1 1/2 uur waren we al in de haven. Daar moesten we ons melden bij de chartermaatschappij Kroki, waar we onze boot gehuurd hebben.
Gelukkig klopte de reservering en werd onze boot op dat moment schoongemaakt. Wat inhield dat we nog tijd hadden om naar supermarkt te gaan om boodschappen in te slaan voor aan boord. Natuurlijk zijn we wel eerst even gaan kijken naar ons zeiljacht, whow dat is wel  een hele mooie boot met de geweldige naam Happy.

Toen we terug kwamen van de boodschappen was de boot klaar en konden we onze spullen vanuit de bus naar de boot brengen. Ons nieuwe avontuur ging beginnen.
Het was een warme dag en al snel liep het zweet over onze ruggen.  Toen alles ingescheept was en wij allemaal weer fris gedoucht waren zijn we lekker gaan eten en dachten we daarna lekker te gaan slapen. Iedereen lag goed en wel in bed en de meeste lagen heerlijk in dromenland toen er een verschrikkelijke onweersbui los barstte. Dat was niet zomaar een buitje! windstoten en heel veel regen maakte het wel even spannend. Iedereen weer wakker en zo met z'n allen in de kajuit zitten afwachten of de bui voorbij zou gaan. Nou het was best wel even spannend. Toen het gedonder en gekletter wat afnam zijn de drie meisjes ieder bij een mama gaan liggen en zoals een goed schipper betaamd, bleef ik ondergetekende nog de wacht houden om alles goed in de gaten te houden.
Na nog even een rondje buiten op de boot, in de regen, gedaan te hebben om te checken of we nog goed vast lagen, ben ook ik in bed gaan liggen en gaan slapen toen het onweer voorbij was.

Vandaag, zondag dus was de eerste briefing, (palaver) om 10.00 uur gepland. Een uurtje laten omdat de weersvoorspellingen niet erg goed waren en we toch miet vroeg weg zouden gaan. Tijdens de briefing waren alle mensen die aan de flottielje meededen aanwezig en werd door onze flottieljeleider Marieke alles uitgelegd. Vandaag zou Marieke bij ons aan boord komen om instructie te geven.

De,eerste tocht werd niet zo'n lange omdat de weersvoorspellingen ook vandaag niet echt goed waren. Niet echt een probleem, we gingen vandaag toch samen met Marieke de flottieljeleider, alles uit proberen.  Vooral onze meiden hebben erg veel geleerd, de verschillende knopen, met de motor voor en achteruit varen. Het ging prima, die kunnen zelf de boot op de motor al naar huis varen. Ook al stond er niet veel wind, hebben we toch ook de zeilen gehesen. Met een snelheid van 2,5 knoop, dat is niet zo snel hoor! Hebben we toch even gevoeld hoe alles werkte en hoe de boot zeilde.
Het werd tijd om naar de haven te gaan, dus op de motor en langzaam binnen varen, dat ging allemaal prima, onze flottieljeleider hoefde niks meer te doen. Aan de kant werd de mooringlijn aangegeven en het leek allemaal goed te gaan. Maar helaas bij ons natuurlijk niet, misschien kunnen jullie onze verhalen van de vorige zeilvakantie nog herinneren, toen maakte schipper Margo een de foutje waardoor we een duiker nodig hadden om de lijn van het bijbootje uit de schroef te halen, nu lag er in de haven een mooringlijn verkeerd, en ja hoor natuurlijk bij ons kwam de lijn weer in de schroef. Dus we hebben weer een duiker nodig. Als het goed is komt die morgenochtend vroeg de lijn er weer uit halen. Dit keer geen foutje onderzijde maar een foutje van de haven! Het zal wel weer worden opgelost!

In de avond zijn we in het plaatsje Biograd pizza gaan eten en hebben de meiden heerlijk langs alle winkeltjes gelopen en rond geneusd. Als ik het laatste stukje zit de schrijven is het al de volgende dag en zit ik heerlijk in het zonnetje het blog af te maken. De foto's komen nog maar het eerste zeilverhaal ga ik nu erop zetten.
Laten we hopen dat het zonnetje ons vandaag goed gezind is.

1. Monique:
    28 juli 2014
    Veel plezier met zeilen! Leuk om te lezen.....geniet ervan met jullie allen.
    groetjes, Monique x
  2. Julie en Peter:
    28 juli 2014
    En nu met de wind in de zeilen heerlijk op pad!
  3. Ninielsenpuck:
    28 juli 2014
    ... En t dondert en t bliksemt en t regent... Tis dus pompen of verzuipen das de enige manier. Na straks de juiste koers te hebben gevaren, met de wind weer in de rug... Denk je altijd weer met veel plezier aan dit soort "strubbelingen" terug. Behouden vaart !!! XXx
  4. Tante Jose en Ome Wil:
    28 juli 2014
    Nou hopen we met jullie op zonnig weer, want daar ga je toch
    voor op vakantie ( natuurlijk wel wat wind)